PRZEDZIAŁ PRODUKCYJNY

Przedział produkcyjny to reżyserka Wozu Transmisyjnego. Główny realizator wizji, razem z Drugim Realizatorem, mają do dyspozycji panel miksera wizyjnego Karrera, firmy GrassValley, charakteryzujący się dwiema listwami M/E - Mix/Effect, z 25 klawiszami wyboru źródeł w rzędzie, na każdej. Panel można przesuwać dostosowując jego miejsce do żądanej pozycji Głównego Realizatora. 

Mikser dysponuje 64 wejściami i 32 wyjściami, licencjami na 3 listwy: PGM/PST, M/E1 i M/E2, 2 kanałami ClipStore’a bazującego na serwerze K2 Solo i 16GB ImageStore’a na wewnętrznym Cach’u. Dostępne są 2 klucze chrominancyjne i 2 kanały iDPM – Integrated Digital Picuture Manipulators. ClipStore dostarcza ponad 10 godzin kontentu wideo składającego się z sygnału wideo, sygnału klucza i dźwięku. ImageStore może obsługiwać również krótkie klipy wideo (2 kanały: wideo i klucz podczas nagrywania i 10 kanałów: wideo i klucz podczas odtwarzania), co przydatne jest podczas wykorzystywania wszelkiego rodzaju animowanych WIPE’ów, czy teł pod okna. ImageStore potrafi zachować ok. 2000 ramek złożonych z wideo i klucza, oraz odtworzyć klip wideo o długości do 5 sekund w jakości 1080i (252 ramki). Obsługiwane formaty to GIF, JPEG, TIFF, BMP, PNG, TGA, Kalypso i Kayenne/Karrera dla plików graficznych i AVI, MOV, Mp4, PNG i TGA dla plików wideo. Każda listwa M/E wyposażona jest w 6 kluczy z efektami 2DPM (resizer’ami) na każdym, a także do dyspozycji mamy 999 Makr i 1000 E–Mem’ów. Jeśli jeden sprzętowy panel miksera to mało, to do dyspozycji mamy również panel software’owy, obsługiwany dedykowaną klawiaturą komputerową, dający pełną kontrolę nad wybraną listwą M/E. Umożliwia to, w wybranych przypadkach, odrębną realizację - np. główny program z panelu głównego i realizacja drugiego programu z panelu softwarowego. 

Ściana monitorów w przedziale produkcyjnym składa się z sześciu, 46” monitorów LED firmy NEC, na których, poprzez karty HD-SDI, wyświetlany jest obraz generowany przez podzielnik (Multiviewer) firmy Imagine Platinum, zintegrowany z routerem 128x72. Cały Multiviewer składa się z 3 głowic (1x 64 i 2x 32, po 6 wyjść każda) pozwalających wyświetlić łącznie 128 niezależnych obrazów (PiPs) na 16 monitorach. Dzięki temu, po odliczeniu sygnałów dostępnych na innych stanowiskach, na ścianie monitorów mamy możliwość odglądu 69 niezależnych źródeł wideo. Zintegrowanie routera z multiviewer’em pozwala zaoszczędzić wyjścia RTR’a, które, w przeważającej ilości rozwiązań w Polsce, dedykowane są do obsługi zewnętrznych podzielników. Nasze rozwiązanie pozwala na zmniejszenie wielkości matrycy, a także znacznie łatwiejszą konfigurację całej ściany. Poza dwójką Realizatorów pracujących w pierwszym rzędzie, znajdziemy tam również miejsce dla 3 dodatkowych osób – w naszym przypadku są to Producenci i Grafik.  

W drugim rzędzie mamy w pełni wyposażone stanowiska Operatorów EVS – z dedykowanymi panelami LSM (możliwość obsługi dwóch kontrolerów przez jednego operatora), panelami RTR’a (możliwość wyboru źródeł dla serwerów EVS wraz z opcją preselekcji sygnałów, z którymi pracujemy bez późniejszej, czasochłonnej konieczności przeglądania poszczególnych grup sygnałowych w trakcie pracy, oraz do konfiguracji podzielnika na monitorze), a także panelami odsłuchowymi i interkomowymi. Monitor na każdym stanowisku EVS wyświetla 8 dowolnie konfigurowalnych obrazów, co jest przydatne przy pracy ze zmiennymi konfiguracjami serwerów.  Na wozie dostępne są dwa serwery EVS w konfiguracji ChannelMax, co oznacza, że każdy z nich ma 12 kanałów dowolnie konfigurowanych w obrębie dostępnych kombinacji. Oba wyposażone są w pełne opcje software’owe umożliwiające rejestrację zarówno kamer jedno, jak i wielofazowych. Dla uzupełnienia funkcjonalności systemu rejestrującego i odtwarzającego w sieć, wpięta jest zaawansowana platforma zarządzająca materiałami A/V – IP Director, również firmy EVS.  

Zmienna konfiguracja serwerów wpływa na rodzaj sygnałów pojawiających się na poszczególnych konektorach obu maszyn. W przypadku matryc z panelami wyposażonymi w guziki dedykowane do poszczególnych źródeł/destynacji, nastręcza to nie lada problemów, bo zmiana projektu wiąże się z fizycznym przepinaniem kabli. W naszym rozwiązaniu wykorzystujemy panele z dynamicznie przypisywanymi mnemonikami, dowolnie konfigurowalnymi przez Inżyniera Wozu, a dla systemu VSM, który zarządza całością, drogi sygnałowe są transparentne. Dzięki możliwości tworzenia folderów z zapisanymi grupami sygnałów, a także wprowadzeniu do obiegu źródeł wirtualnych, zmiana konfiguracji nigdy nie była prostsza. Skonfigurowane wcześniej projekty wywoływane są z poszczególnych grup, a za nimi podążają opisy, routowania i sygnały sygnalizacji Tally. Jednym kliknięciem możemy zmienić cały layout ściany monitorów, czy zastąpić jedno urządzenie drugim - np. w przypadku awarii, bez konieczności dokonywania żmudnych zmian w różnych częściach systemu. Również zmiana nazwy danego źródła znajduje automatycznie odzwierciedlenie zarówno na mikserze wizyjnym, jak i ścianie monitorów, czy na panelach RTR’a.